Rubriky

15. – 29.7.2007

ETAPOVÁ HRA >>>

Čtvrtek, 12.7. až sobota 14.7. – příprava

I letos začala příprava tábora o pár dní dříve než samotný tábor. Stavěla se umývárka a latrina, dávala se plachta na kuchyň, štípalo se dřevo. Měli jsme na to dost času, a tak jsme si stavbu mohli užívat. Hlavní práce – stavba stanů a zabydlení celého tábora – na nás čekala o den později.

Neděle, 15.7.

Tento rok začínal tábor až v neděli, a tak jsme stavěli stany a vše, co bylo potřeba, zařizovali jsme kuchyň a zásobovací stany, svoje stany, postavili jsme týpko. Tento nejnáročnější táborový den jsme zvládli hlavně díky pomoci mnoha lidí, mezi které patří pan Čihák z Chlumu, který nám přivezl podsady ze stodoly traktorem, rodiče a kamarádi. Firmě O.K. Trans Praha zase velice děkujeme za dovoz všech táborových věcí od naší klubovny až na louku.

A co píše o tomto dni v kronice Dáda?

“Přijeli nějaké autem a nějaké přijeli vlakem. Potom sme čekali až dostavjej stani. Potom sme se ubitovali. A ještě sme vibalili.”

Pondělí, 16.7.

Heslo dne: Kdo má srdce pro krásu, ten nachází krásu všude.

Anička píše:

“Dnes byl jako vždy budíček, pak snídaně a čištění zubů, nástup, bodování a jako každý rok pohled domů a panáčka klíšťáčka. Odpoledne jsme se šly koupat do rybníka a hrály s Káťou hry. Zas byl večerní nástup a večerka. Postavila se brána.”

Začátek tábora byl velice teplý. Dopolední program byl ještě docela chudý, protože jsme musely postavit nějaké drobné táborové stavby, odpoledne jsme ale už všichni užívali tábor u vody.

Úterý, 17.7.

Heslo dne: Změnit se nemůže nikdo, zlepšit se může každý.

Lenka píše:

“Ráno jsme šli na rozcvičku pak byla snídaně. Po snídani jsme šli do lesa. Zbírali jsme smůlu na louče. Potom byla svačina. Po svačině jsme šli na úklid lesa. Potom jsme vyplňovali cestičku světlušek. Potom byl oběd a polední klid. Potom jsme se mili. Po svačině jsme se šli kouknout na scénky a tancovali jsme a šly jsme dolesa tam jsme uviděli 2 trpaslíky a vílu kterou věznili tak jsme jí osvobodili. Pak byl nástup a táborák.”

Cestička světlušek je malá knížka, která obsahuje podmínky složení několika zkoušek. Nové světlušky skládají nováčkovskou zkoušku, kde ukazují, že znají základní věci o své zemi, o přírodě, že dokážou ošetřit bodnutí hmyzem či puchýř, umí hodiny a podobně. První a druhá hvězdička jsou zkoušky pro starší světlušky a vyžadují už více znalostí o přírodě, zdravovědě, o České republice, o skautingu či různé sportovní dovednosti. Některé světlušky znají většinu, jiné se dozví mnoho důležitých a základních informací. Za tábor stihneme složit nováčkovské zkoušky a první hvězdičky, druhá hvězdička je zkouška rozsáhlá a skládá se dva roky.

Středa, 18.7.

Heslo dne: Nejlepší způsob, jak začít každý den: Při procitnutí uvažovat, zda bychom v tom dni mohli udělat alespoň jednomu člověku radost!

Terka píše:

“Dnes ráno je všude hrozné mokro! Večer totiž byla hrozná bouřka! Potok se málem vylil. U potoka to teď hrozně smrdí! Vyčistili jsme si zuby a byla snídaně. Měli jsme zdravovědu a oběd! Po obědě jsme měly polední klid a po něm jsme šli do lesa zpívat! Vrátily jsme se byla svačina a po ní jsme všichni škrábali brambory! Potom byly odborky a po nich večeře! Byl nástup a potom se šlo spát.”

Dopoledne světlušky kreslily tábor z ptačí perspektivy, což v některých případech dopadlo všelijak. Na zdravovědě se učily zavazovat různé končetiny a také si vyzkoušely transport zraněného. Z odborek se letos skládala populární chovatelka, atletka, která se zdá jednoduchá, ale vůbec tomu tak není, šití, zpěvačka, malířka a hvězdářka. V noci opravdu pěkně zapršelo, žádné ztráty jsme však neutrpěly.

Čtvrtek, 19.7.

Heslo dne: Každý řetěz je tak silný, jako jeho nejslabší článek.

Naty píše:

“Z bíralisme brouky v etapovce. Uzlovali s me a hráli s me vybiku. Navlíkalisme korálky.”

Natálka to vzala trochu z rychlíku… Dopoledne jsme si povídali o skautingu, co to je, co to znamená být světluškou. Zmínili jsme jména zakladatelů skautingu ve světě a u nás, připomněly jsme si, že letos skauting slaví výročí 100 let od svého vzniku. Také jsme si povídali o Foglarovi, protože letos je to právě 100 let od jeho narození, a přečetly jsme si kousek z Rychlých šípů. Pak jsme uzlovaly a hrály divadlo, odpoledne byla etapovka a ty zmíněné korálky. K večeru moc krásně zapršelo!

Pátek, 20.7.

Kačka píše:

“Dnes odpoledne sme se učili šifri třeba takoví a potom sme šli do obchodu a tam sme si dali slatkůstki a jak sme to dojedli sme šli se koupat.”

Dopoledne jsme si kromě šifer povídaly i o ekologii, snažily jsme se přijít na to, co je to kyselý déšť, skleníkový efekt či ozónová díra. Odpoledne se vrátila Mgr. Maruška z Prahy, byla na své promoci.

Sobota, 21.7.

Heslo dne: Zbabělost je, když víme, co máme dělat, a neděláme to.

Domča píše:

“Dnes sme dělali že sme si sedli s vedoucíma a povídali jme si o cestičce světlušek. Potom přijeli oldskauti a potom nás zavolala víla a poprosila nás aby sme sní vysvobodili vílu motýlů a mi sme jí následovali až sme vysvobodili vílu motýlů.”

Dnes jsme se opět věnovaly nováčkovské a hvězdičkám. Odpoledne jsme vyráběly zvířátka z bambulí, které jsme si udělaly z vlny. Také jsme se učily stavět stany.

Neděle, 22.7.

Eliška:

“Dnes jsme odpoledne zachránili vílu vody a potom jsme dělali odborky. Tento den byl dobrý.”

Dopoledne jsme pracovaly s mapou, ukazovaly jsme si, kde najdeme jaké světové strany a co to znamená, že je někdo jižněji a tak. Také jsme si všímaly značek, které na mapách můžeme najít. Odpoledne jsme pracovaly na odborkách.

Pondělí, 23.7.

Heslo dne: Lékařem od přírody je ten, kdo umí ostatní rozveselit.

Míša:

“Dnes jsme vyráběly z bambulí.”

Kromě dodělávání zvířátek z bambulí jsme dnes také procvičovaly paměť na Setonově sovičce, hrály jsme míčové hry a učily jsme se různé rostliny, které rostou v okolí tábora.

Úterý, 24.7.

Jeskyňka:

“Budíček byl jako vždy v 7.30. Pak sme měli rozcvičku s Emkou. Snídaně byla vynikajácí Petra a Madla nám připravili chléb s medem. Samozřejmě po snídani byl nástup. Dopoledne jse si s Markétou povídali o zdravovědě a dělali jsme hvězdy a nováčkovskou zkoušku. Odpoledne jsme šly do Trhového Štěpánova a potom jsme zpívali. K večeři byla čočka, o osobním klidu si každý dělal co chtěl. Pak proběhl nástup a nakonci dne večerka.”

Středa, 25.7.

Heslo dne: Nazvěte svůj omyl zkušeností – jeho tíha bude hned o polovinu lehčí.

Lenka:

“Ráno jsme měli rozcvičku, vicistili si zubi pak byla snídaně. Potom jsme si povídali o skautingu: povídali si třeba o světlušek a skautek v jiném státě. Potom jsme vyráběli kamínky a natrhali kytku Petře k 50. narozeninám. Pak byl oběd a dopolední klid. Potom přišla víla a šli jsme osvobodit vílu ticha úkol znel: vyrobte náhrdelník, prstýnek, věneček. Potom jsme je vyráběli a u toho jsme nemohli mluvit. Potom jsme s nima běhali a osvobodili vílu ticha. Potom byli odborky například chovatelka, hvězdářka, atletka, šití, zpěvačka, malířka, čtenářka pak byla večeře a osobní volno, nástup, večerka.”

Ano, dnes Petra oslavila svoje padesátiny. Moc gratulujeme! Jo a k večeři byla nezapomenutelná pizza…

Čtvrtek, 26.7.

Renča:

“Ráno byl jako vždy budíček a rozcvička. Pak byla snídaně, k snídani jsme měli chleba s marmeládou. A potom jsme dělali hvězdičky a nováčkovskou zkoušku. Potom za námi přišla královna víl a řekla nám že máme zachránit vílu lesních zvířátek. Tak jsme ji zachránili. Pak byla svačina a potom oběd a polední klid, po kterém jsme měli zábavné odpoledne – jarmark. Po jarmarku byla svačina a pak večeře a osobní volno, nástup, oheň a večerka.”

Uvědomuji si, že budu muset ještě jednou světluškám vysvětlit, co je vlastně účelem psaní kroniky… Tak tedy ten jarmark: do svačiny si děti mohly vydělat chlumské chechťáky na různých stanovištích rozmístěných po táboře – jako třeba zpěv, běh s padákem, hod míčkem na plechovky, hod penízkem do sklenice v kyblíku s vodou, závod trakařů, závod krabů, lovení rybiček a podobně. Po svačině se stanoviště proměnila v místa, kde se daly peníze utratit: česání copánků, tetování, líčení, stánek s občerstvením a čarotvornými nápoji, věštba budoucnosti či rada do života, portrétování a další. Večer byl oheň a po něm některé světlušky skládaly světluškovský slib.

Pátek, 27.7.

Heslo dne: Moudrý člověk se nepachtí za věcmi, které nemá, ale těší se z těch, které má.

Domča:

“Dnes sme vyhaněli zlé skřítky museli sme si vyrobit kopi potom sme pronasledovali zlé srřitki až nás zavedli k jejich králi a tam jsme museli projit chodbou kde bili skřitkové.”

Po ranním nástupu až do svačiny jsme si povídaly něco o naší republice: kde se nachází, jak se jmenuje pan prezident, jak vypadá státní znak a podobně. Také jsme se dostaly k tématu drog, násilí, alkohol, kouření. Do oběda jsme se učily další uzly a odpoledne proběhla závěrečná etapa. V noci světlušky spaly v týpku.

Sobota, 28.7.

Terka píše:

“Dnes je poslední táborový den! Začal jako každý jiný snídaní, rozcvičkou… Ale po nástupu začali kluci bourat týpíčko, bránu skautek, stany… Dnes také odjeli domů Natálka s Jeskyňkou a Lenkou! Dopoledne jsme přišívali knoflíky a potom byl oběd a polední klid při kterém chvilku pršelo! Po poledňáku jsme dělali origami a byla svačina. Po svačině jsme zpívali a potom nám čekanky zadali práci do večeře. Byla večeře, při které začala bouřka! Potom jsme si balili a byl nástup a po něm večerka! Po přišívání jsme šli do lesa a tak jsme potkali vili které nám řekli vyhodnocení etapovky.”

Neděle, 29.7.

A jedeme domů. Ráno jsme sbalili všechny věci a pak už jsme jen čekali, až uschnou celty, abychom mohli sundat stany. Naštěstí nepršelo, i když předpověď nebyla nijak pozitivní. Sešli jsme se k poslednímu nástupu, sundali jsme vlajku a zazpívali si junáckou hymnu a valčík na rozloučenou. Traktor odvezl podsady a zanedlouho přijel i náklaďák, který jsme naložili všemi věcmi. Zamávali jsme louce, nasedli do aut a odjeli ke klubovně, kde jsme opět vyložili všechny věci do sklepů. A rychle domů dát si pořádnou teplou sprchu.

Tábor se nám vydařil. Počasí bylo tak akorát, program nám vyšel skvěle, etapová hra se povedla, kuchyně opět trhala rekordy. Děti byly hodné, klíšťat bylo málo, žádná zranění.